Vad är en pitch?
Pitcha innebär att sälja in sin affärsidé. Det allra viktigaste för att kunna övertyga andra, eller vår jury, är att du tror på dig själv och din idé. Vi har samlat fyra beståndsdelar som är viktiga att tänka på för att lyckas med 5-minuterspitchen du behöver förbereda om du blir utsedd till finalist i Lyckosparken. Tänk också på vikten av att kunna motivera varför ditt företag gör Norrbotten lite bättre, idag och i framtiden. Lycka till med din pitch!
Tydlighet
Du har bara fem minuter på dig att övertyga juryn. Var därför tydlig och strukturerad när du pratar om din idé. Det håller intresset vid liv och idén blir lätt för andra att komma ihåg.
Enkelhet
Uttryck dig på ett sätt som gör att alla, oavsett bakgrund, förstår din idé. Det du pratar om ska vara enkelt att ta till sig.
Engagemang
Visa att det du pratar om är något du brinner för. Det gör att de som lyssnar också blir nyfikna på att veta mer. Engagemang bidrar också till trovärdighet.
Fokus
Förbered dig och öva målinriktat tills pitchen sitter mitt i prick. Fokusera på det allra viktigaste. Testa pitchen på någon som kan ge dig ärlig feedback.